perkembangan sicilik pada 1 tahun 7 bulan 2 minggu 4 hari

sekejap je pejam celik pejam celik, dah nak masuk 20 bulan usia permata hati saya dan hubby nih..

ok kat bawah ni sedikit sebanyak perkembangan zara pada masa ini (yang saya ingat la..)

1. dah boleh cakap 1-2 patah perkataan.
- mama
- abah
- 'nak tuu'
- kakak ane( kakak mana)
- pan ( simpan)
- kak (bukak)
- tot (kent*t)
- Yok (Ber*k)
- syam (masam=limau) dia panggil buah limau tu syam..
- nak air.....
- amoh ( taknak)
- aju (baju)
- pon ( telefon)
- bod ( bird)
- meow (Cat)
- bohhhhh (lembu)
- mook (nyamuk)
ada lagi kot.. kalu teringat saya update balik.

2. dah faham ikut arahan.
- 'zara, tolong buang sampah ni dalam tong sampah'.. dia pun pergi buang kat tong sampah.
- ' zara, please close the door' ... dia pun tutup la
- ' zara, please sitdown'.. dia pun sitdown

3. dah reti ikut orang nk pergi memane. kalau nampak je abah dia keluar rumah ke, ayah long di keluar ke, mesti nk ikut. kalu tak ajak meraung la satu rumah.. asal hari petang je, ajak main kat luar dengan mak sepupu dia(kazen saya la).. bila petang je mula la mulut tuh, ' mama, kakak ane?'

4. dah reti bergaya. main bedak la, nk pakai lipstick la, pastu galas handbag.

5. dah pandai minum dalam cawan, makan sendiri dalam pinggan dia, baik dengan tangan or sudu.

6. bila dengar lagu je mesti tepuk tangan sambil nyanyi sambil bergelek.. klau tengok tom tom bak, dia akan jerit 'bak bak' pastu tepuk tangan. kalau mcm2 aznil, lagu tema tuh, dia punya bergelek-gelek, nk ketawa pun ada kita tengok.

7. sangat kuat cemburu. tak boleh sentuh abah dia langsung. hanya dia je boleh.

8. suka tiru gaya orang.

9. dah kenal mana mata, hidung, mulut, gigi, rambut, telingan, kaki, tangan n pusat. kalau tanya dahi or dagu ke dia tak tahu sebab saya tak ingat nk ajar. hehehehe

10. paling susah makan ubat..

0 comments:

.